16-10-08

Voedingsadvies

Belangrijk om gezond te eten

De tijd dat men bij diabetes een streng 'dieet' ging aanbevelen is momenteel voorbij.

De basis van het advies is een gezonde en gevarieerde voeding, zoals die voor iedereen geldt. Er wordt wel extra aandacht gevraagd voor koolhydraten en vetten.

De voeding blijft een belangrijk onderdeel van de diabetesbehandeling. Het is de basis waarop alle andere behandelingen steunen. Zonder een aangepaste voeding kan men noch met bloedsuikerverlagende pilletjes noch met insuline een goede controle verkrijgen.

Kleine eenvoudige aanpassingen in het bestaande voedingspatroon, onder deskundige begeleiding van een diëtist(e), kunnen al voldoende zijn om het gewenste doel te bereiken en zijn op langere termijn meestal beter vol te houden dan radicale veranderingen die op langere termijn geen stand houden.

Voedingsadvies bij type 1 diabetes

Het voedingsadvies voor mensen met type 1 diabetes, die steeds met insuline behandeld worden, bestaat naast een gezonde voeding uit een goede spreiding van de koolhydraatbronnen. Kennis van voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten, is essentieel om een juist evenwicht te verkrijgen tussen voeding, insuline en beweging.

Veelal moet vaker op een dag gegeten worden (hoofd- en tussenmaaltijden), afhankelijk van de soort insulinetherapie. Hiervoor zijn twee redenen aan te voeren:

  • Insuline piekwerkingen.
    Wanneer je bijvoorbeeld voor het ontbijt kortwerkende insuline hebt gespoten, dan is deze tussen 10 en 11 uur 's ochtends optimaal werkzaam. Deze werking moet opgevangen worden met tussenmaaltijden die koolhydraten bevatten. Hetzelfde gaat op voor verlengd werkende insuline die 's ochtends is ingespoten. Deze levert omtrent 4 uur 's namiddags een piek in de werkingskracht. Dus ook dan is een tussendoortje noodzakelijk! Voor wie een insulinepen of insulinepomptherapie, met insuline-analogen, gebruikt zijn deze tussendoortjes niet altijd nodig.
  • Het feit dat koolhydraten bloedsuiker verhogend werken.
    Door meerdere malen per dag te eten, wordt de hoeveelheid koolhydraten beter over de dag verspreid en is er een kleinere kans op sterke verhogingen van de bloedglucosewaarde.

Voedingsadvies bij type 2 diabetes

Gaat veelal gepaard met overgewicht. Hier is een matig energiebeperkt advies uiterst belangrijk. Door een weinig te vermageren kunnen de weefsels terug gevoeliger worden voor de nog aanwezige insuline in het lichaam.

Veel mensen met type 2 diabetes zijn naast een gezonde voeding ook aangewezen op het gebruik van tabletten en/of insuline. Een evenwicht tussen voeding, medicatie en beweging is dan ook zeer belangrijk. Het gebruik van tussenmaaltijden wordt voornamelijk aanbevolen bij gebruik van sulfonylurea, aangezien zij de vrijstelling van insuline stimuleren en dus de kans op hypoglycemie verhogen.

Glycemische index

Koolhydraten worden door de vertering in de maag en darmen omgezet in enkelvoudige suikers, voornamelijk glucose, dat via de darm in de bloedbaan wordt opgenomen en zo de bloedsuiker doet stijgen. Sommige voedingsmiddelen doen de bloedsuiker sneller stijgen dan andere. De graad van snelheid wordt de "glycemische index" genoemd. De glycemische index is o.a. afhankelijk van:

  • het soort suiker: glucose of druivensuiker wordt veel sneller opgenomen dan fructose of vruchtensuiker
  • de aanwezigheid van andere voedingsstoffen in de maaltijd zoals eiwitten, vetten en/of voedingsvezels
  • de grootte van de deeltjes (hoe fijner, hoe sneller de vertering): aardappelpuree geeft een snellere bloedsuikerstijging dan gewoon gekookte aardappelen
  • de gaarheid van de voedingsmiddelen: goed gaar gekookte pasta geeft een snellere stijging dan “al dente” (beetgaar) gekookte pasta
  • de snelheid van de maaglediging: gesuikerde vloeistoffen gaan zeer snel door de maag

Zuivere suikers verwerkt in snoepgoed en frisdranken leveren naast energie geen andere nuttige voedingsstoffen zoals eiwitten, voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Men noemt ze daarom “lege” energiebronnen die best uitzonderlijk gebruikt worden. Enkel voor het behandelen van een hypoglycemie kunnen ze nuttig zijn. Zetmeelproducten zoals brood, aardappelen, rijst en deegwaren leveren naast energie ook andere nuttige voedingsstoffen, waardoor ze veel waardevoller zijn voor ons organisme.

 

Bron: Diabetesvereniging Vlaanderen

00:57 Gepost door babs in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-04-08

Snelle & Trage suikers

Snelle suikers

Snelle suikers zitten in frisdrank (Bv. Cola, Ice Thea, ook fruitsap...). Ook in snoep zitten snelle suikers en andere zoete producten. Let op dat je het niet verwisselt met zoetstoffen.

Snelle suikers zijn een koppel van maximum 2 kleine suikertjes. Daarom kunnen die snel naar het bloed. Je lichaam hoeft alleen de suiker in twee te delen, dan heb je glucose. Dat is het kleinste suiker.

Trage suikers

Trage suikers zitten in deegwaren (Bv. Brood, rijst, pasta...). Eigenlijk in alles met bloem zowat.

Trage suikers bestaan uit een rij van honderd tot duizend kleine suikertjes. Dus duurt het langer voor de suikers in je bloed terecht komen.

10:25 Gepost door babs in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Mag u gesuikerde producten eten?

Eetwaren worden geklasseerd volgens hun glykemische index (GI). Die maakt het mogelijk om hun hyperglykemiërend vermogen te meten. Glucose bezit de maximumindex: 100. Het is aan te raden om het gebruik van eetwaren met een hoge glykemische index te beperken.

Hebben een hoge glykemische index:

  • dadels, aardappelen, stokbrood, pralines, frieten, wit en bruin brood,...

Hebben een lage glykemische index:

  • abrikozen, pompelmoezen, linzen, kersen, pasta, melk,...

 

Bij het eten van gesuikerd voedsel moet u zich aan enkele eenvoudige regels houden:

  • ze spreiden over de 3 maaltijden;
  • eetwaren met een hoge glykemische index beperken vóór een lichamelijke inspanning of op het moment waarop de werking van de insuline of de hypoglykemiërende tabletten het sterkst is;
  • sommige vetrijke eetwaren (gebak, chocolade,...) vermijden, ook al hebben ze soms een lage glykemische index;
  • als u aan insulineafhankelijke diabetes lijdt: koolhydraten (suikers) innemen bij het slapengaan, om hypoglykemie 's nachts of bij het opstaan te vermijden.
bron = partena

10:23 Gepost door babs in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende